Autorijden op Cuba geeft de kunst van het autorijden een nieuwe dimensie.

De auto’s op Cuba lijken over het algemeen van wat mindere kwaliteit. Toch wijst de praktijk anders uit. Ze hebben me altijd nog gebracht waar ik moest zijn. Afgezien van zo nu en dan een lekke band heb ik nog nooit technische problemen gehad met een huurauto op Cuba.

Dat de auto er over het algemeen wat minder uit kan zien, is dus geen graadmeter voor het technisch functioneren van de auto.  Nadat je mogelijk een tijd(je) hebt moeten wachten op je huurauto die al lange tijd geleden gereserveerd was, kun je onderweg.

Verkeersregels

De verkeersregels op Cuba zijn veelal hetzelfde. Echter heeft ‘van rechts’ niet altijd voorrang. Ook heeft men veel voorrangswegen wat inhoudt dat men er totaal geen rekening mee houdt als iemand geen voorrang verleent. Houd de borden dus goed in de gaten.

Daarnaast kent Cuba veel eenrichtingsverkeer wegen. Geloof me, je merkt het als je een verkeerde weg inslaat aan alle, in paniek geraakte, Cubanen die druk gebaren dat je verkeerd zit. Het is mij vaak overkomen en ik moet zeggen dat ik nerveuzer wordt van de Cubaanse paniek die ontstaat, dan dat ik de verkeerde weg ben in geslagen.  

Stoplichten

Houd ook de stoplichten in de gaten die anders dan bij ons, gepositioneerd zijn aan de overkant van de weg, dus meters verderop, voorbij de kruising, over de weg. Als je het niet gewend bent, kun je ze eenvoudig over het hoofd zien. Als je eenmaal onderweg bent, ervaar je de rust op de weg. Je bent één van de weinige weggebruikers.

Cubanen hebben namelijk geen geld voor een auto of benzine en bewegen zich veelal liftend voort. Dat geeft gelijk antwoord op je vraag die zal rijzen als je onderweg bent. ‘Wat doen al die mensen langs de weg’? Deze mensen zijn iedere dag weer afhankelijk van wie hun mee neemt. 

Politiecontroles

Politiecontroles worden onderweg aangegeven met blauwe borden waarop ‘punto de control’ staat. Hierbij wordt tevens aangegeven dat je 60 mag en later zelfs 30 km per uur. Houd je aan die snelheid! Word je onverhoopt aangehouden, vraagt men vaak je paspoort en rijbewijs. Heb je te hard gereden of een verkeersovertreding begaan, dan kun je een boete krijgen.

Voor alle snelheidsovertredingen krijg je ca CUC 50,– boete (je bent geregistreerd met de camera als dit gebeurd bij de ‘punto de control’). Ontkennen heeft dus geen zin. Het kan voorkomen dat de politie agent in kwestie een eigen handeltje heeft opgestart en je vraagt om de boete contant te voldoen. Nooit accoord gaan. De boete wordt naar de autoverhuurder gestuurd die deze verrekend met de borg die je voldaan hebt.

Onderhandelen….niet doen!

Mijn laatste reis, probeerde de politie te onderhandelen over de boete, in de hoop contant geld te krijgen. Let op, de boete wordt nooit gemeld en je geld wordt in de zak gestoken. Mijn advies: volhouden dat je je geld niet mee hebt en alles in je hotel of accommodatie ligt of wat voor reden je maar hebt om hem niet contant te kunnen betalen. Ook als hij met je wil onderhandelen en er slechts CUC 10,– overblijft van de initiële CUC 50,–, als je de boete contant voldoet. Hoe verleidelijk ook, blijf volhouden dat je geen geld hebt. Het resultaat is dat ze je adviseren voortaan wat voorzichtiger te rijden en je vaak de boete kwijtschelden. Het is allemaal extra werk en daar heeft niemand zin in. Er wordt niemand effectief beter van een officiële boete. 

Conditie van de wegen

De conditie van de wegen is niet overal goed. Je kunt het beste op de autopista (de Cubaanse snelweg) vertoeven, grote zesbaanswegen met weinig verkeer waarvan de conditie van de weg relatief goed is. Helaas heeft men op Cuba niet altijd geld en middelen om de wegen goed te onderhouden en dit merk je aan de staat van met name de provinciale wegen.

Hard rijden op deze wegen is geen optie. Paard en wagen, fietsers en voetgangers maken allemaal gebruik van dezelfde weg. Daarbij kom je regelmatig wat gaten en ander oneffenheden tegen, die maken dat je beter wat rustig aan kunt rijden. Je moet er gemiddeld van uit gaan dat je twee keer zo lang onderweg bent op Cuba dan een zelfde afstand in Nederland of België. 

De overige verkeersregels zijn min of meer hetzelfde als in Nederland. Rechts inhalen mag niet. Ook niet op de 6 baans snelweg. Het gebeurt echter wel regelmatig.

Pare = Stoppen

Als je een bordje PARE tegenkomt, moet je stoppen. Dit is een stopbord waar je daadwerkelijk stil moet staan. Met name bij de spoorwegovergang waar bijna nooit treinen rijden en welke schrikbarend slecht onderhouden zijn. Mis je het bordje, dan maakt je auto waarschijnlijk een kleine lancering en staat er controle, dan heb je een fikse boete te pakken. 

Tot slot, de belangrijkste tip: op Cuba is het gewoon om te toeteren en te laten weten dat je achter iemand rijdt of hem in wilt halen. Vaak gebruikt men de spiegels niet omdat men gewend is dat de medeweggebruiker zich letterlijk laat horen. Gebruik je claxon dus veelvuldig.

Wil je meer weten over hoe dingen werken op Cuba? Bestel dan mijn boek: Cuba, op het tweede gezicht.